highlighted projects

Tussenmens

Selm Merel Wenselaers

“Selm Merel Wenselaers (Edegem, 1983) studied History at the University of Antwerp and the Freie Universität Berlin. In 2008, she wrote the book The Last Belgians. Een geschiedenis van de Oostkantons (Meulenhoff/Manteau) and founded Geheugen Collectief together with Pieter Serrien. This historical research bureau made a name for itself by researching Willy Vandersteen’s wartime past. With Johan Buytaert, Selm started De kleine Expeditie, a creative project agency that realised projects for, among others, Antwerp Arts City, Red Star Line Museum, MAS and the Rubens Museum. With support from the Amarte fund, self-proclaimed ‘tussenmens’ Selm Merel Wenselaers wanders into the inhospitable territory between man and woman.”

Communisme, een roman

Persis Bekkering

“In Communisme, een roman, Persis Bekkering explores the language and desires produced by the internet. We follow several characters and their relentless pursuit of self-transformation and connection, through a web of personal outpourings that are as banal as they are pompous.”

Het Liefdesinterbellum

Ine Boermans

“Lot lost her mother not long ago and has no parental safety net due to her father’s indifference. Her life is characterised by a succession of more or less insignificant love affairs. Thus, she fills the void left by her mother with light-hearted nocturnal amusement and short or somewhat longer relationships. An old street performer, an alcoholic, someone with mental problems. People with their own problems and addictions.

But in the step that follows is the crux: after the breakdown of such a relationship, Lot invariably grieves so hard and heartbreakingly in her anti-squatting flat that she is, in a sense, reliving the grieving for her mother. Remourning, she calls it. Unlike for real grief, there always seems to be a cure for this remourning: after all, in every night, in every café, at the end of this ‘love interbellum’ lie new adventures that can fill the emptiness in Lot’s life and keep the deeper pain at bay.”

Zeeland na de ramp

Corine Nijenhuis

“The year 2023 marks the 70th anniversary of the flood disaster. Zeeland after the disaster gives space to the stories that have not yet been told. The far-reaching consequences of the Delta Plan for the people then and generations after, as well as the major impact on the landscape, are given a stage.”

Gewoon niet bang zijn

Jente Posthuma

“Jente Posthuma made her debut in 2016 with the novel Mensen zonder uitstraling, for which she received three prize nominations. Her most recent novel Waar ik liever niet aan denk was shortlisted for the EU Prize for Literature. She is now working on a literary non-fiction book on anxiety and a podcast on anger.”

De omwenteling of de eeuw van de vrouw

Suzanna Jansen

“Through three women’s lives, Suzanna Jansen outlines the century of women (1922-2022). From disability to women’s quotas, from ‘marriage duty’ to #MeToo. In a personal style, she shows the agonisingly slow revolution of emancipation – in which today’s gender relations have their roots.”

Zoogdier

Rosa Schogt

Rosa Schogt werkt aan ‘Zoogdier’, een bundel waarin de borst als brenger van leven en dood van alle kanten onderzocht wordt, in plakjes onder de microscoop ligt, en met liefde en verbazing wordt bekeken.

Keukentafels en kunstenaarschap

Ilse Josepha Lazaroms

Ilse Josepha Lazaroms is schrijver. Ze promoveerde aan het Europees Universitair Instituut met een boek over Joseph Roth en was eerder als gastwetenschapper verbonden aan Harvard University. In 2021 verscheen haar debuutroman Duet bij Cossee. Keukentafels en kunstenaarschap is haar tweede roman.

Pim Lammers

Pim Lammers

Pim Lammers (1993) schrijft voor volwassenen én voor kinderen. Begin 2017 verscheen zijn debuut ‘Het lammetje dat een varken is’ (illustraties: Milja Praagman). Het prentenboek werd bekroond met een Zilveren Griffel en daarmee werd Pim de jongste Griffel-winnaar in de geschiedenis van de prijs.

Nu schrijft hij, met een bijdrage van Amarte, aan zijn nieuwe boek met de werktitel Morgen loop ik weg.

Een nieuwe tijd

Corine Nijenhuis

Many books have been published about the disaster. From novels to studies, from children’s books to anthologies. It is not easy to add something new to these, but the announcement of the new book by writer and skipper Corine Nijenhuis is promising. In ‘Een nieuwe tijd – Zeeland na de ramp’, she describes the far-reaching consequences of the flood for the inhabitants of Zeeland. How did lock keepers, porters, boatmen, farmhands and churchgoers fare after the disaster?

With her Zeeland clipper, Nijenhuis sails along the estuaries of the southwestern delta and collects stories from relatives and survivors. She speaks with evacuees from Capelle who were never allowed to return to their familiar village. Furthermore, she meets the owners of shipyard Courage and Allegiance, which was expropriated twenty years after the disaster because the new Delta dike cut right through the company. She also visits a mussel fisherman, who talks about his rescue efforts for the first time.

Nijenhuis feels connected to the region through her grandparents, who were market gardeners in Walcheren. That undoubtedly gives the book a personal dimension. On Feb. 1, 2023, the Netherlands reflected once again on one of the greatest disasters in its history. It’s a suitable moment to remember the victims, reflect on the consequences for surviving relatives and look to the future of the Netherlands.

Jente Posthuma

Jente Posthuma

Jente Posthuma debuteerde in 2016 met de roman Mensen zonder uitstraling, waarvoor ze drie prijsnominaties ontving. Haar roman Waar ik liever niet aan denk (2020) stond op de shortlist voor de EU Prize for Literature. Ze werkt, met de bijdrage van Amarte, aan een literair non-fictieboek over angst en een podcast over woede.

Auteursportret: Bas Uterwijk

De eend en de haas

Fen Verstappen

Fen Verstappen werkt op dit moment, met steun van Amarte, aan haar tweede roman De eend en de haas, die (hopelijk) dit jaar nog verschijnt bij Das Mag. 

Fen Verstappen hing haar goedbetaalde baan als copywriter in de wilgen om mooie dingen te schrijven. Ze debuteerde in 2019 bij uitgeverij Das Mag met het autofictieve Moeder af. Ze woont in Amsterdam-Noord met haar twee dochters, en regelmatig ook met haar ex. 

Aras

Sholeh Rezazadeh

Sholeh Rezazadeh (1989) is schrijver en dichter. Ze kwam in 2015 vanuit Iran naar Nederland. Drie jaar na haar aankomst tekende ze een contract voor haar literaire roman. In 2019 won ze de El Hizjra literatuurprijs voor haar poëzie. De hemel is altijd paars, haar debuutroman, is bekroond met De Bronzen Uil Publieksprijs voor het beste Nederlandstalige debuut.
Haar werk is gepubliceerd onder de andere in NRC, De Gids, De Groene
Amsterdammer, Awater en de Poëziekrant. Sholeh was te horen op NPOBrommer op zee, Radio1, Radio4, en festivals waaronder Crossing Border, ILFU, Brainwash, en Noorderzon.


Momenteel is ze bezig met haar tweede roman die in 2023 zal verschijnen.

Meer info

Olifantenpaadjes

Sebastiaan Chabot

Ik heb besloten om het gevaarlijkste te doen wat je als schrijver kan doen: een boek over je schoonfamilie schrijven.

Professor Raad, eenenzeventig jaar oud en zojuist met pensioen gegaan, ziet er altijd een beetje uit alsof hij de weg komt vragen.

Twee dagen na de aanslag op Boulevard d’Anglais in Nice landt de professor op Nice Airport. Hij wordt van het vliegveld gehaald door Karim.
Karim is een vrome moslim, vader van drie dochters en huismeester van de villa waar de professor iedere zomer een week verblijft.
Karim heeft altijd haast, maar het is nooit zijn eigen haast.

Het leven is vaak te direct en bevreemdend voor de professor, maar zijn alter ego, een knuffelolifant genaamd Mimp, helpt hem de wereld om hem heen te navigeren en een stille vriendschap met Karim te sluiten.

Olifantenpaadjes is een roman over hoe je je vandaag de dag met oude knieën een weg door het leven baant.

Sebastiaan Chabot (1989) behaalde zijn Master of Fine Arts in Creative Writing aan New York University (NYU). Hij studeerde af bij Jonathan Safran Foer met zijn debuutroman De slaap die geen uren kent, die in 2020 de shortlist haalde van de Anton Wachterprijs. In het voorjaar van 2023 zal bij uitgeverij Atlas Contact zijn tweede roman, Olifantenpaadjes, verschijnen.

Dedalo, in zee opgegaan

Richard Hemker

Richard Hemker is working on a diptych set in the Mediterranean world of the sixteenth century. Dedalo, uit zee opgestaan was published in the spring of 2022. The new volume Dedalo, in zee opgegaan is scheduled for the spring of 2023. Hemker previously published the short story collection Scherzo (Querido, 2009) and the novel Hoogmoed (Van Oorschot, 2016).

Dedalo, uit zee opgestaan is the intense history of the short life of the Dalmatian fishing boy Dedalo Piscioneri, born on Easter Sunday of the year 1547. Sixteenth century. The Ottoman Empire is at the height of its power. Dedalo, risen from the sea is the intense history of the short life of the Dalmatian fishing boy Dedalo Piscioneri, born on Easter Sunday of the year 1547. Dedalo is not alone: an array of real-life, diverse characters gives this narrative its enormous scope. Throughout the adventure, the question of how early modern man related to eternity arises, and his receptivity to signals that became drowned out in later centuries is highlighted. With visible pleasure and fabulous detail, Richard Hemker melds vastly different worlds into a multifaceted story that moves from Italy, through the Balkans to Constantinople. And Dedalo, risen from the sea turns out to be more than the lore. Hemker paints in crystal-clear colors the facets of a world that seems to have disappeared, but thanks to his idiosyncratic storytelling talent, sparklingly revives.

Károly

Lieke Kézér

‘Károly’ is het verhaal van mijn grootvader. Tussen 1920 en 1930 kwamen ruim zestigduizend Hongaarse kinderen met de zogenaamde kindertreinen naar Nederland om op krachten te komen. Hongarije was een van de grote verliezers van de Eerste Wereldoorlog, de meeste kinderen waren erg ondervoed. De bedoeling was dat zij na drie maanden zouden terugkeren naar huis, maar een groot deel van hen is voor altijd in Nederland gebleven. Onder hen bevond zich mijn grootvader, Károly Kézér. Hij was elf jaar oud toen hij in 1921 in Boedapest op de trein werd gezet, hij zou zijn ouders en zijn broers en zussen nooit meer zien.

Mijn grootvader kwam terecht bij een gastgezin in het Brabantse Vorstenbosch. Eenmaal volwassen werd Károly boer, hij trouwde en kreeg veertien kinderen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was hij een actief lid van een ondergrondse groepering die hulp bood aan onderduikers. In juli 1944 werden een Joods echtpaar met hun tienerzoon en een jongeman naar zijn boerderij gebracht. Ze verbleven daar tot het einde van de oorlog.

In 1975 ontvingen mijn grootouders een onderscheiding: De Rechtvaardigen onder de Volkeren, van Yad Vashem, de officiёle staatsinstelling van Israёl voor het herdenken van de Joodse slachtoffers van de Holocaust en de redders van de Joden.

Károly Kézér heeft zijn Hongaarse verleden altijd doodgezwegen. Ik heb mijn opa nooit gekend, hij overleed negen dagen voor mijn geboorte.

Lieke Kézér heeft twee romans geschreven. ‘De afwezigen’, in 2017 bekroond met de ANV Debutantenprijs én De Bronzen uil, en ‘De verloren berg’, die in 2019 is verschenen.

Goudjakhals

Julien Ignacio

Julien Ignacio (1969) studeerde af als literatuurwetenschapper. Hij publiceerde theaterteksten, blogs en korte verhalen. In 2008 ontving hij de El Hizjra literatuurprijs voor zijn toneelstuk Hotel Atlantis. Hij is redacteur van literair tijdschrift Tirade en bestuurslid van de Werkgroep Caraïbische Letteren. Bij Van Oorschot verscheen in 2018 zijn debuutroman Kus (nominatie Bronzen Uil). Met collega-schrijver Raoul de Jong is hij de samensteller van een bloemlezing Caraïbische literatuur die in 2022 uitkomt bij uitgeverij Das Mag. Met een werkbeurs van het Letterenfonds en het Amarte Fonds werkt hij momenteel aan zijn tweede boek Goudjakhals.

Goudjakhals is een aaneengeregen ketting van migrantenverhalen. Ieder verhaal laat een gezicht zien dat schuilgaat achter de ‘migrantenstroom’. Het boek gaat van de koude, natte straten van de Bijbelbelt, over de fonkelnieuwe grachten van Amsterdam in de Gouden Eeuw naar de zonnige, dansende eilanden Aruba en Curaçao en de kapotgeschoten straten van Beirut en Aleppo. Het boek spreekt over liefde, familie en verlies, maar ook over de eenzaamheid van een Palestijn met een gebroken hart en een Iraanse Koerd die in onmogelijke omstandigheden vriendschap sluit met een Artificiële Intelligentie (AI). De verhalen, die de late 17e eeuw tot de nabije toekomst overspannen, behandelen politiek, sociale tegenstellingen, bovennatuurlijke krachten maar vooral ook de zachte krachten die, volgens Henriette Roland Holst, uiteindelijk zullen overwinnen.