granted projects

MONSTRUM

Sam Bachy

Monstrum is an immersive, participatory bedtime story that takes the audience on a journey back to childhood fears of monsters in the shadows to rediscover what these creatures were, where they came from, and what they warned against.

Estrangement (werktitel)

BetweenTwoHands

Kunstenaarsduo BetweenTwoHands onderzoekt waardoor de hedendaagse mens van zichzelf, de ander en de omgeving vervreemd. Tegelijkertijd doen ze praktijkonderzoek naar het vervaardigen van automata en hoe deze enerzijds vervreemding kunnen verbeelden en anderzijds verbinding kunnen bewerkstelligen.

Rebuilding the City

Basak Layic

‘Rebuilding the City’ is a hybrid form that consists of conversation, performance, and social intervention, guided by the Biblical story: ‘the Tower of Babel.’

EMMA

Anouk van Lith

Emma Sulkowicz (hen/hun) werd in 2012 seksueel misbruikt door Paul. Toen Emma een melding maakte van dit misbruik werd hen vriendelijk afgewezen wegens te weinig bewijs. Te weinig bewijs, mijn lul! Wij hebben genoeg gevonden. Kom maar kijken.

Broeders een Zorg

Be Romy

Be Romy is een begaafd taalvirtuoos die zich bekwaamt in de cross over- cultuur van podium genres, zoals theater, spoken word, comedy en het (door hem zelf in het leven geroepen) genre ‘Stand Up Poetry’. Met name zijn combinatie van comedy met spoken word is in Nederland uniek.

Meander Immersief

Meander Immersief

‘Rotterdam aan Zee’, een theatrale evacuatie: een immersieve voorstelling over klimaatverandering in en rondom een rijdende bus.

Een Zieke Staat van Zijn

Blauwdruk

Een Zieke Staat van Zijn wordt een toneeltekst over kritisch denken en het punt waar dit omslaat in een allesverzengend wantrouwen dat de samenleving ontwricht. Gebaseerd op Molières laatste werk schrijft Blauwdruk wederom een Barok-Futuristische tekst over een aangrijpend actueel thema.

GOUD VOOR WIE

MG Percussie Projecten

Geïnspireerd door de BLM-movement die de laatste jaren steeds meer momentum heeft gekregen gaan in GOUD VOOR WIE vier kunstenaars met verschillende culturele achtergronden op onderzoek uit. Zij buigen zich over dezelfde vraag: Wat voor invloed heeft het kolonialisme op mijn achtergrond?

Irgendwie, Irgendwo, Irgendwann

Nachtmotten

In een grimmig café zitten drie stamgasten. Ze zitten hier al even, maar hoe lang is onbekend. Verdoemd om tot in de eeuwigheid samen te zijn worden ze geconfronteerd met hun grootste kwelling, de Ander. ‘Irgendwie, Irgendwo, Irgendwann’ is een kritische herinterpretatie van Sartre’s ‘Huis clos’.

Flat Earth, Pizza Planeet

Tim van der Linde

Twee jonge mensen die zich door een moeras van wereldse complexiteit en complottheorieën heen worstelen om hun pizza’s op tijd te kunnen bezorgen. In een tijd waar fake news en complottheorie als waarheid wordt gezien is het tijd om de verdwaalde mensen niet uit het oog te verliezen.

From Back to Back

Kay Slice

Kay Slice is op een missie: Zijn muzikale roots en cultureel erfgoed laten
samensmelten. Dit project is een soundtrack van zijn leven en
verlengstuk van zijn identiteit.

The Bear in the Room

Collectief UMAMI

Collectief UMAMI krijgt een bijdrage voor ‘The Bear in the Room’.

Met The Bear in the Room wil collectief UMAMI voor Café Theater Festival een beeldende, muzikale en interactieve performance maken over het menselijk verlangen naar contact, waarin zowel performer als publiek de hierbij komende sociale ongemakkelijkheden leert te omarmen en zelfs te vieren.

Ik had toch iets meer verwacht van een aardbeving

Luna Joosten

Luna Joosten krijgt een bijdrage van Amarte voor haar voorstelling ‘Ik had toch iets meer verwacht van een aardbeving’.

Ik had toch iets meer verwacht van een aardbeving. Een fysieke voorstelling over drie brandweermensen die verlangen naar een ramp en zich moeten verhouden tot hun pak, elkaar en katten in bomen. Een onderzoek naar de redder in de 21e eeuw.

Oeiroepoeroe

Stan Vreeken

Stan Vreeken krijgt een projectbijdrage voor Oeirapoeroe.

Stan Vreeken onderzoekt in deze muzikale voorstelling het liefdeslied in al haar facetten. Hij vertelt het sprookje van Oeirapoeroe – een jongen die zich voor de liefde laat veranderen in een vogeltje. En hij laat zien dat diep in onze taal liedjes verborgen liggen: liedjes van liefde en oorlog.

Radicale Gezelligheid

Radicale Gezelligheid

Radicale Gezelligheid krijgt een ontwikkelbijdrage van Amarte.

St. Radicale Gezelligheid serveert Misschien een laatste maal

Tien gasten worden uitgenodigd om samen te dineren en te spreken. Aan de hand van (drank)spellen en denkoefeningen wordt het gesprek op gang gebracht. Over het mooiste uitzicht dat we ooit zagen, stoffelijk overschot en faceswappen met een dode. Over wat we doen, en nalaten.

De gastvrouwen van St. Radicale Gezelligheid serveren, onder het genot van wijn en frietjes, de sterfelijkheid. Zij reflecteren met u op het leven en de lege plek, die we allemaal ooit aan tafel zullen achterlaten.

Opdat we met een volle buik en als Broeders in de Dood onze weg voortzetten.

Indie Nile

Indie Nile

Drag theater show based on ‘lipsync storytelling’. Funny, poignant and character-driven, Indie Nile’s Lipsync Theater mixes spoken-word with pop songs. 8 different shows at Club Church, a new show every 2 weeks dealing with themes like love, money, addiction and so much more.

Indie Nile on YouTube.

PC Dreams

Xenia Perek en Arthur Guilleminot

Xenia Perek & Arthur Guilleminot received a grant from Amarte for their project PC Dreams.

Trans-epochal visual monodrama about dreams, fantasy and larger than life bliss of expression.

Mixing style from XVII – on, performance artist Xenia Perek impersonates five subversive, radical and improbable characters that form a constellation of a climactic experience. Through atmospheric installation, and outrageous detailed costume by artist Arthur Guilleminot, PC Dreams is a multidisciplinary and multidimensional experience.

Travis' Patrimonium

Esther Duysker

Travis’ Patrimonium is een reactie op het geprezen A Raisin in the Sun van Lorraine Hansberry, waarin zwarte identiteit in het Westen een centrale rol speelt. Het is het vierde stuk binnen de internationale Raisin-Cycle. Eerder vertaalde Esther A Raisin in the Sun, Beneatha’s Place en Clybourne Park.

Herstelwerkzaamheden

Bregt van Deursen

Bregt van Deursen has received a project grant from Amarte for her special performance ‘Herstelwerkzaamheden’.

“Three young women unravel Murphy’s Law. Are some things really unavoidable? And do you accept that?’

A Horse With No Name

Jip van den Dool & Marieke Giebels
A project by:
Jip van den Dool and Marieke Giebels
Director: Mads Wittermans
In “A HORSE WITH NO NAME” we meet a couple who have experienced something terrible, but do not dare to face it. Sitting in a wooden construction, armed with storytelling, primordial stories from the Trojan War and a broken record player, they will explode from their cocoon and finally embrace their pain in softness.
PR Image: Tom Jager
Photo: Ruud Pos 

Worming-up!

Grenzeloos Geluid

Grenzeloos Geluid received a project grant for their audio performance Worming-up!

Makers: Esther Duysker and Pascal van Hulst
Actors: Wil van der Meer, Samora Bergtop and Sanne Vanderbruggen
Creative producer: Tjitske Mussche/Oorzaken

Worming-up! is an audio performance for children aged 8-12. Put on your headphones, sit back and listen to Mama Aisa’s adventure under the trees. Mama Aisa is an ancient tree who is in serious trouble because of a cheeky woodpecker. Can the lazy listeners lend a hand to keep Mama Aisa alive?

de zAAK A

Chef KAnin – LAAt zich niet kisten

de zAAk A ontvangt een projectbijdrage van Amarte voor hun voorstelling Chef KAnin – LAAt zich niet kisten.

Chef KAnin – LAAt zich niet kisten gaat over een kinderboekenschrijver die van haar personage af wil. Filosofisch live entertAinment voor 6+ en 9+ over het bestaan van fantasie en het verzinnen van de werkelijkheid.

A Pole Tragedy

Sofie Kramer

Sofie Kramer received a project grant for her project A Pole Tragedy.

Sofie Kramer: A Pole Tragedy is a pole dance performance inspired by Euripides’ famous sacrificial tragedy Iphigenia in Aulis, in which I search for (sexual) autonomy and physical self-determination in a male-dominated world. The duet between my female body and the pole balances on the paradoxical edge of a feminist indictment of patriarchy and a rape fantasy that got out of hand. Is this self-expression or self-objectification?”

Sofie Kramer (1990) is a theater maker, performer and writer and graduated in 2019 at Toneelacademie Maastricht. Out of her great love for music and visual art, she developed an idiosyncratic, highly visual theater language during her studies in which musicality and physicality play an important role. The fighting body is a recurring theme in her work: the body fighting against time, against gravity, against the gaze of the other. She shows this fight in whimsical, often interdisciplinary performances in which the experiment is central.

Kokanje

Menzo Kircz

Menzo Kircz received a project grant for his project Kokanje.

In the beginning there is usually nothing, it is just after the start that it gets messy. Kokanje is an interactive performing arts project that is somewhere between a theatrical installation, a happening and a performance in which a new world is built from waste material in several days. A moving landscape in which the audience is not only a spectator but also a fellow creator.

Spread the Sadness

Rosita Segers en Max Laros


Een missverkiezing van tranen is een ode aan het verdriet. Een tranentrekkende voorstelling door en met Rosita Segers en Max Laros, over het vormgeven van je eigen pijn en het toe-eigenen van die van een ander.

Project Unnamable

Jasper van der Pijl en Bram Walter

Jasper van der Pijl en Bram Walter (alumni ArtEZ toneelschool) maken onder begeleiding van Jan-Paul Buijs (Circus Treurdier) een absurdistische toneelbewerking van het horrorverhaal The Unnamable, van H.P. Lovecraft. De focus ligt op personages die driftig en obsessief mysterieuze toestanden uitpluizen om de waarheid te achterhalen en als gevolg daarvan oog in oog komen te staan met monsters die letterlijk onbeschrijfelijk zijn. Het stuk draait om de vraag wat we met onze angsten moeten als de poging ze uit te bannen of te overwinnen alleen maar tot meer angst leidt.