De Verstekeling
Thomas Stokmans ontving een bijdrage voor de ontwikkeling van een nieuwe film. In De Verstekeling leren we de hulpverleners kennen die in hun werk dag in dag uit met de gevolgen van immigratie te maken krijgen. In deze hybride film vertellen we in een mozaïek-vertelling de verschillende persoonlijke verhalen van deze hulpverleners tijdens de casus Benedict, het waargebeurde verhaal van een Keniaanse vluchteling die een vlucht vanuit Nairobi in de wielkast van een vrachtvliegtuig naar Nederland ternauwernood overleeft.
Thomas behaalde een MA in Hedendaagse kunst aan de Universiteit van Amsterdam en een MA in het Cureren van Hedendaagse kunst aan de Metropolitan University (ism de Whitechapel Gallery) in Londen. Na zijn studie opende hij projectruimtes en cureerde hij tentoonstellingen met jonge opkomende kunstenaars voordat hij zijn aandacht verlegde naar het ontwikkelen van films. De korte films die hij schreef en regisseerde zijn zeer persoonlijk en verkennen menselijke interactie via non-verbale communicatie in tijden van rouw en verlies en hebben een nostalgisch/poëtisch gevoel. Hij werkt vooral met non-acteurs en is steeds meer geïnteresseerd in maatschappijkritische en politiek geëngageerde onderwerpen. In Meneer L. (2024), zijn speelfilmdebuut en in zijn nieuwe filmplan De Verstekeling bouwt hij daarop voort.