Amarte Fonds

GRUNT

Diane Mahín

Diane Mahín ontving een bijdrage voor het ontwikkelen van GRUNT. De performance onderzoekt de impact van trauma op het menselijk lichaam en de onmogelijkheid dit te verbergen, vertrekkend vanuit de rauwe taal van lichamelijkheid en vocaliteit. Het onderzoek begint met growlen, een extreme vorm van stemgebruik uit het Death Metal genre. Vanuit deze vraag ontstaat een personage dat een dissociatie ervaart tussen wat ze wil communiceren en wat de stem daadwerkelijk uitdrukt. Haar lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen lijken een lichtvoetig en charmant gesprek met het publiek te voeren, terwijl haar stem het diepgewortelde geweld en trauma verraadt. Haar stemgeluid transformeert van pogingen tot communicatie naar onvrijwillige, viscerale noodkreten en uiteindelijk naar een volledige overname van haar lichaam. GRUNT onthult de verborgen lagen van trauma door middel van de ruwe en ongefilterde expressie van innerlijke chaos.

Diane is een Nederlands-Iraanse performance maker en socioloog. Via geluid, beeld, en het fysieke, neemt zij het menselijk lichaam onder de loep als materieel object om op die manier sociale constructies te ontleden. Op die manier brengt zij absurditeit, donkerte, reflectie, en humor aan het licht in de blik naar de sociale werkelijkheid. Dissociatie, de leegte, en de dood zijn wederkerende thema’s in haar werk. Normaliter verborgen menselijke geluiden zoals huilen, darmgeluiden, en gebrul zijn voor haar de sleutel om deze sociaal-geconstrueerde gedragingen vanuit een ander perspectief te zien. Na haar studie aan Goldsmiths, University of London en Toneelacademie Maastricht, is Diane onlangs afgestudeerd van Sandberg Institute met de Re:master Opera. Naast haar individuele praktijk werkt Diane Mahín nauw samen met haar broer Manuel Groothuysen in hun collectief FADAT.