Amarte Fonds

Pathology of Power

EMIRHAKIN ontving een bijdrage voor het ontwikkelen van het project Pathology of Power. Het concept macht is door de geschiedenis heen belichaamd, vaak afgebeeld als ouder en mannelijk, met herkenbare gelaatstrekken zoals gezichtsuitdrukkingen en gebiedende gebaren, maar toch gehuld in mysterie voorbij oppervlakkige verschijningen. Deze machtige figuren zijn meestal gekleed in pakken, in gepantserde voertuigen en omringd door een entourage die hen beschermt. Ze worden afgebeeld als patriarchale figuren, als de vaderlijke beschermers van naties, met een aura van strengheid, onschendbaarheid en een zekere onthechting van natuurlijke processen. Maar wat gaat er schuil achter deze façade? Wat betekent sterfelijkheid voor hen wier gezag zich schijnbaar uitstrekt over alles behalve de onvermijdelijkheid van lichamelijk verval? En wat betekent dit voor ons, gewone burgers die onderworpen zijn aan deze machtsstructuren en uiteindelijk afhankelijk zijn van ons belastinggeld? Pathology of Power ontvouwt deze hedendaagse mythologieën door middel van de politiek van frequenties en medisch vocabulaire om ze te verwerken in een ruimtelijke installatie. Hij zal samenwerken met Jonas Lerch, een videograaf/kunstenaar, om de beelden van de machtsfiguren te ontleden en deze patriarchale matrix te ontvouwen.

Als kunstenaar onderzoekt EMIRHAKIN de invloed van de hedendaagse politiek op onze menselijke psyche en stelt hij dringende maar open vragen over de ongekende niveaus van ontologische integriteit. In zijn praktijk, die performance, video en installatie omvat, onderzoekt de kunstenaar de onontgonnen diepten van het menselijk vermogen en vertaalt deze naar visuele (en niet-visuele) indexen. EMIRHAKIN voltooide zijn MA in Design in het Sandberg Instituut in 2020. Zijn performances vonden plaats in onder andere Rijksmuseum, EYE Museum, Stedelijk Museum, W139, De Appel, MACAO en Q21. In 2021 ontving hij de EYE Research LAB Award voor Beste Kunstwerk.