LINKED
Filippo Tocchi ontving een bijdrage voor het ontwikkelen van LINKED. In een wereld waar het dagelijks leven zowel wordt begeleid als verstoord door alomtegenwoordige reclamecampagnes op billboards en enorme schermen en waar mensen nu gemiddeld 4 uur per dag op hun smartphone doorbrengen, is de symbiose van mens en computer, gemedieerd door schermen, alomtegenwoordig en onmiskenbaar geworden. Digitale technologie fungeert in toenemende mate als een belangrijke plaats van subjectificatie en beïnvloedt de manier waarop individuen zichzelf observeren, analyseren en interpreteren. Voortbouwend op dit concept van menselijke subjectificatie door middel van digitale technologie, probeert LINKED deze abstracte ideeën te vertalen naar een tastbare, immersieve hypertrofische filmervaring, die reflecteert op de status van toeschouwerschap in het tijdperk van de sociale media. Het project bestaat uit de creatie van een sculpturale audiovisuele multi-channel ondersteuning en display voor de productie van een meeslepende filmische installatie. In een tweede fase wordt een korte film geproduceerd die specifiek voor de steun is ontwikkeld.
Filippo is beeldend kunstenaar die werkt onder de naam MRZB. MRZB is een artistiek acroniem dat hij in 2014 begon te gebruiken om situaties te creëren waarin geëxperimenteerd kan worden binnen samenwerkingsverbanden van collectieve articulatie. MRZB staat voor MERZBAU, de oorspronkelijke naam van de milieu-, architecturale en leefbare sculpturale assemblages van Kurt Schwitters. De interesse in de serie kunstwerken kwam voort uit een geloof in de kracht van residuen, in processen van accumulatie, oppotten en vermenging en speculaties rond de potentiële collectieve leefbaarheid van een kunstwerk. In een decennium heeft MERZBAU het marginale, het afgedankte, het voorstedelijke - als verwijderde, psychedelische en hallucinerende kosmos - onderzocht om de spoken en residuen van een centripetale en gemassificeerde werkelijkheid te doorkruisen. Vanaf 2021 verwoordde MRZB zijn praktijk in een reeks mise-en-scènes. Door zich de formats van het spektakel toe te eigenen en op drift te laten raken, heeft MRZB polyfone assemblages geproduceerd, overdreven microkosmossen die de detrita van de hedendaagse cultuur incorporeren en opnieuw betekenis geven.