Amarte Fonds

Dinner

Josefin Arnell

Josefin Arnell ontving een bijdrage voor de ontwikkeling van een verhalende fotoserie. Het werk toont een tableau vivant waarin kinderen worden afgebeeld als volwassenen tijdens een levendige dinerscène. Het kern thema van adultificatie raakt aan coming-of-age verhalen en grotere maatschappelijke kwesties zoals erfgoed, traditie, intergenerationeel trauma en veranderende ideeën over kindertijd en spel door nieuwe technologieën en sociale media. Het achtergrondthema van vampiers vertaalt dit letterlijk: het opzuigen van de energie van de jeugd.

Het werk van Josefin definieert een beladen visuele taal die woede, verlangen, afkeer en genot combineert. Haar films tonen complexe realiteiten, sociaal gemarginaliseerde personages en absurde fictionaliteit. Haar films strekken zich uit naar performances, installaties, objecten of tekeningen. Door middel van storytelling worden losse narratieven vaak gecentreerd rond personages die proberen te navigeren in hedendaagse infrastructuren met onmogelijke eisen. In 2015 en 2016 nam ze deel aan de residency van de Rijksakademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam. In 2018 won ze de Theodora Niemeijer Prijs voor opkomende vrouwelijke kunstenaars in Nederland. In 2023 werd ze genomineerd voor de kunstprijs Prix de Rome, Nederland. Haar werk is getoond in: Stedelijk Museum, Amsterdam; WIELS, Brussel; Cell Project Space, Londen; Index, Stockholm; UKS, Oslo; Van Abbemuseum, Eindhoven; Athens Biennale; Auto Italia, Londen; Kunsthalle Münster; Rencontres Internationales, Parijs/Berlijn, en het International Documentary Film Festival Amsterdam.